poniedziałek, 14 lipca 2014

Problem z klimatyzacją Renault Laguna II.

Witam. Pragnę dzisiaj poruszyć problem z klimatyzacją w pojeździe Renault Laguna II. Problem występuje zwykle w pojazdach wyposażonych w sprężarkę klimatyzacji Harrison V5. Sprężarka Harrison V5 wyposażona jest w elektrozawór sterowania pojemnością sprężarki. Opiszę specjalnie pewien występujący często problem z klimatyzacją z opisanym wyżej systemem. Ponieważ trafiłem na złożony problem, który składał się z kilku usterek, pozwoliło to na napisanie porządnego poradnika. Opiszę wszystkie możliwe usterki, które w efekcie powodują że klimatyzacja wyłącza się powyżej 1500 obrotów na minutę silnika.

Zwykle czuć jest chłód z kratek gdy samochód stoi w miejscu. Podczas jazdy, gdy obroty silnika wynoszą ponad 1500, klimatyzacja przestaje działać. Po upuszczeniu obrotów, należy odczekać kilkadziesiąt sekund, aby klimatyzacja znów zaczęła działać na postoju. Powyżej 1500 obrotów, system sterowania klimatyzacji włącza do działania elektrozawór, który odpowiada za prawidłowe utrzymywanie ciśnień w układzie mimo zmiennych obrotów silnika.

Prawidłowo działający układ klimatyzacji, załączy sprzęgło klimatyzacji, oraz wentylator przy chłodnicy. Rurka powrotna ze ściany grodziowej powinna być mroźna, natomiast rurki od skraplacza ciepła, a od sprężarki do skraplacza gorąca. Prawidłowo działający układ ze sprężarką Harrison V5 i elektrozaworem, powinna działać nawet powyżej 2500 obrotów na minutę silnika.

Zwykle objaw wyłączania klimatyzacji powyżej 1500 obrotów może być spowodowany: włożeniem nieodpowiedniego panelu sterowania, uszkodzonym tranzystorem sterowania elektrozaworem od pojemności sprężarki, zgnity przewód od elektrozaworu sprężarki, złamany przewód od cewki sprężarki, uszkodzony elektrozawór sprężarki, uszkodzona sprężarka.

Mimo tego że cewka załącza sprzęgło sprężarki, polecam sprawdzić czy nie są załamane przewody w izolacji. Załamanie powstaje tuż przy wtyczce, z powodu zbyt krótkiego przewodu. Gdy cewka się nie załącza, trzeba sprawdzić bezpiecznik 10A w komorze silnika, odpowiedzialny za cewkę sprężarki. Gdy bezpiecznik jest dobry, trzeba sprawdzić zasilanie do cewki, które jest stałe mimo wyłączonej klimatyzacji. Załączanie cewki jest sterowane masą. Przewód masowy idzie do panelu klimatyzacji. W szarej wtyczce na pinie numer 15 jest sterowane masą od cewki sprężarki. Po drodze do konektora 15, jest łączenie przewodów poprzez fioletowe złącze. Fioletowe kostki w okolicach pod akumulatorem, trzeba koniecznie sprawdzić w przypadku problemu ze sterowaniem cewki sprężarki.

Spotkałem się z przypadkiem, gdzie użytkownik zamienił panel sterowania klimatyzacją. Należy uważać aby numery części były identyczne. Panel wygląda jednakowo i wtyczki są takie same. Jednak po rozebraniu dwóch paneli widać dużą różnicę w układzie elektronicznym sterowania klimatyzacji. Panel o innych numerach niż oryginalne, wyklucza poprawne działanie klimatyzacji. Dodam, że po wymianie panelu, trzeba ustawić w sterowniku typ sprężarki, typ silnika oraz zastosowanie czujnika temperatury parownika.

Zdarza się że elektrozawór nie jest sterowany poprawnie masą z powodu uszkodzonego tranzystora sterującego w panelu klimatyzacji. W celu sprawdzenia poprawności działania tranzystora, należy przy włączonej klimatyzacji wpiąć się do konektora 7 w szarej wtyczce z tyłu panelu. Powyżej 1500 obrotów, na pinie 7 powinno pojawić się przejście do masy akumulatora. Sterowanie masą odbywa się poprzez sygnał PWM, dlatego zwykły miernik może pokazywać raz przerwę raz przejście. Jest to poprawne działanie tranzystora, który raz otwiera przejście do masy i raz zamyka z częstotliwością kilkudziesięciu do kilkuset herców. Sterowanie masą można sprawdzić także podłączając żarówkę do akumulatora, a masę żarówki konektora przy wtyczce elektrozaworu, odpowiadającego za sterowanie masą. Przy włączonej klimatyzacji po dodaniu gazu, powinna zmieniać się jasność świecenia żarówki.

W przypadku poprawnego działania tranzystora w panelu klimatyzacji, trzeba sprawdzić przewód zasilający elektrozawór. Ważne jest aby napięcia sprawdzać przy pomocy żarówki. Ponieważ miernik mimo uszkodzonego przewodu może pokazać prawidłowe napięcie. Gdy sterowanie masą jest dobre, a napięcie zapala żarówkę, trzeba przyjrzeć się zaworowi. O sprawdzeniu zaworu napiszę dalej. Sprawdzić trzeba jeszcze przejście między pinem 7 szarej wtyczki panelu klimatyzacji, a przewodem sterującym masą przy elektrozaworze. Jeżeli brak przejścia, to uszkodzona jest wiązka. Do uszkodzenia wiązki, zwykle dochodzi w odległości 30-40 cm od wtyczki elektrozaworu. Przetarcie i gnicie przewodu powoduje opaska plastikowej osłony przewodów. Naprawa polega na wstawieniu nowych odcinków przewodu. Warto sprawdzić samą wtyczkę do elektrozaworu, która może zgnić w środku, lub może dojść do jej upalenia.

W przypadku uszkodzenia zaworu, można odczytać błędy ze sterownika klimatyzacji. Często chodź nie zawsze mimo uszkodzonego zaworu, w sterowniku pozostaje zapisany błąd DF20. Błąd DF20 świadczy o uszkodzonym elektrozaworze sprężarki lub uszkodzonej instalacji do elektrozaworu sprężarki. Aby zdiagnozować sam zawór, należy zmierzyć jego rezystancję, która w temperaturze otoczenia i na zimnym silniku powinna wynosić około 18kOhm. Jeżeli na rozgrzanym silniku i włączonej klimatyzacji i podpiętym elektrozaworze, rezystancja spada poniżej 10 omów, można uznać że elektrozawór jest uszkodzony i dochodzi do zwarcia wewnątrz elektrozaworu. Tymczasowe zwarcie elektrozaworu sprężarki, jest zapisywane w sterowniku klimatyzacji pod symbolem DF20. Błąd ten pojawia się zwykle po porządnym przegazowaniu pojazdu na włączonej klimatyzacji, mimo wyłączania się klimatyzacji powyżej 1500 obrotów. Można pożyczyć od kogoś sprawny zawór i ostatecznie sprawdzić działanie klimatyzacji. Można zawór zakupić nowy w najbliższej filii InterCars. Indeks elektrozaworu to: KTT060019. Uprzedzam przy pierwszym wyciąganiu elektrozaworu, że można urwać plastikową złączkę od reszty zaworu. Sposób na wyciągnięcie zaworu, to mocne złapanie ostrymi szczypcami za kawałek pozostałej metalowej tulejki. Zawór należy podważyć opierając szczypce o obudowę kompresora. Uwaga, podczas pierwszego wyciągania zaworu, może dojść do wypryśnięcia nie dużej ilości czynnika z olejem.

Ostatnim błędem popełnianym przy problemie z niedziałającą klimatyzacją powyżej 1500 obrotów, jest niepoprawna konfiguracja sterownika panelu klimatyzacji. Jedna źle ustawiona opcja wystarczy, by sprężarka wyłączała się powyżej 1500 obrotów. Nadmienię że ustawienie sprężarki na typ Sanden, nie pomoże w celu prawidłowego działania sprężarki w przypadku wyżej opisywanego problemu. Należy poprawnie ustawić typ sprężarki, typ silnika oraz zastosowanie czujnika temperatury parownika. Skuteczniej opisując, trzeba szukać takiej konfiguracji, która sprawi że sprężarka nie będzie się wyłączać powyżej 1500 obrotów. Jeżeli żadna konfiguracja nie sprawia że klimatyzacja się już nie wyłącza powyżej 1500 obrotów, znaczy że mamy którąś usterkę z wyżej opisanych. W Renault Laguna II, może nałożyć się kilka usterek.

Ja nauczyłem się na przypadku, gdzie wystąpiło kilka usterek naraz. Klient nie powiedział, że wymienił panel klimatyzacji w dodatku na nieprawidłowy. Zgnity był przewód sterowania elektrozaworem. Złamany był przewód na wtyczce od elektromagnesu sprzęgła sprężarki. Dodatkowo zawór robił zwarcie na pełnym obciążeniu. Po tych wszystkich naprawach wymieniłem zawór na nowy. Okazało się że ciśnienia są nieprawidłowe, mimo sprawnego całego elektronicznego układu klimatyzacji. Dodam że błąd DF20, zniknął dopiero po wymianie elektrozaworu na nowy. Sprężarka dawała zbyt wysokie ciśnienia na obiegu niskiego ciśnienia. Ostatecznie okazało się że uszkodzeniu uległa także sama sprężarka.

Życzę owocnych i cierpliwych poszukiwań usterek w Renault Laguna II.
Pozdrawiam.
Karol

38 komentarzy:

  1. na panelu są trzy numery, który jest ważny ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdarzało ci się miec problem z tylną belką? Ja musiałem zamawiać części z https://tylnabelka.pl/regeneracja-tylnej-belki/renault/renault-kangoo/, ponieważ ostatnio odmówiła mi posłuszeństwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. a u mnie w laguna 2, 2.0 16v, włącza się i po kilkunastu sekundach do minuty się wyłącza i tak cały czas z tą sama częstotliwością, dmuchnie zimnym, ale podczas jazdy wydajność spada. Rurki na powrocie oszronione. Czy moze to być awaria elektrozaworu sterującego, a przyczyną to ,że być może za duża ilość oleju w kompresorze , tzw zaolejony kompresor?

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami przy naprawie klimatyzacji wystarczy zastosować dobre części, jak np. kompresory delphi. Sam długo męczyłem się z naprawą klimatyzacji

    OdpowiedzUsuń
  5. Trzeba było od razu wymienić na sprężarke ze scenica z zaworem mechanicznym i byłby swięty spokój. Ocywiście clipem zmkienić rodzaj sprężarki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ice Klima www.ice-klima.pl/ to firma, któa o klimatyzacjach wie wszystko. Warto im zaufać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy artykuł ostatnio czytałem np. dlaczego klimatyzacja głośno pracuje. Pozdrawiam autora

    OdpowiedzUsuń
  8. Klimatyzacje wypadałoby raz na jakiś czas odgrzybić. Również tu ozonatory od https://ozonatory.eu powinny was zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  9. Specjalistami w dziedzinie klimatyzacji jest firma https://aero7.pl/montaz-klimatyzacji z nimi sie kontaktujcie jeśli chcecie zamontować w swoim domu klimatyzację. To fajna sprawa. Polecam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Poprawnie działająca klimatyzacja w samochodzie to podstawa

    OdpowiedzUsuń
  11. Super wpis. Bardzo pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  12. Dużo przydatnych informacji można znaleźć w tym wpisie, bardzo wartościowy blog.

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny wpis, oby jak najwięcej takich treści.

    OdpowiedzUsuń
  14. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy wpis. Wszystkie informacje bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomocne wpisy można u Ciebie znaleźć na blogu

    OdpowiedzUsuń
  17. Przydatne informacji można znaleźć na Twoim blogu

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie się czyta Twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  19. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy i bardzo pomocny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nieźle, daje do myślenia

    OdpowiedzUsuń
  23. Interesujący temat, jak dla mnie mega ciekawie opisujesz każdy jeden wpis.

    OdpowiedzUsuń
  24. Autor tekstu trafnie w punkt opisał zagadnienie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Każdy problem w aucie można rozwiązać, oddając część do renowacji czy naprawy

    OdpowiedzUsuń