czwartek, 10 lipca 2014

Sprężarka klimatyzacji nie daje ciśnienia - Sanden SD7V16

Witam. Dzisiaj chciałbym napisać o usterce klimatyzacji, która występuje w pojazdach grupy "vag" oraz francuzach. Usterka polega na uszkodzeniu zaworu sterowania pojemnością, wewnątrz sprężarki. Dotyczy zaworu w każdej sprężarce Sanden SD7V16. Sprężarka jest stosowana także w innych samochodach niż wyżej wymienione. Ważne żeby zgadzał się model sprężarki.

Objaw uszkodzenia zaworu jest taki, że mimo napełnionego układu ciśnienia są nieprawidłowe. W przypadku tej usterki, tarcza sprzęgła poprawnie się załącza. Wysokie ciśnienie oraz niskie ciśnienie wahają się w okolicach ciśnienia spoczynkowego, to jest 5 do 8 bar. Czasami niskie ciśnienie zostanie obniżone, a wysokie ciśnienie zostanie podwyższone. Przyczyną takiego działania układu klimatyzacji jest uszkodzony zawór sterujący pojemnością sprężarki.

Zwykle zawór można wymienić nie wyciągając sprężarki z samochodu. Dostęp jest zazwyczaj z kanału, lub podnośnika od dołu silnika. Najpierw należy spuścić czynnik chłodzący. Następnie odkręcić kilka śrubek z tylnej obudowy sprężarki. Należy odciągnąć tylną obudowę sprężarki. Wyjmujemy cały zespół zaworów płytkowych wraz ze złotym zaworem sterującym. Zaopatrzeni w nowy zawór przystępujemy do dalszej pracy. Nadmienię że zawór można kupić w najbliższym sklepie InterCars. Indeks zaworu to KTT060024.

W płytce zaworów blaszkowych jest nakrętka na klucz 17. Dobrze jest ją odkręcić kluczem pneumatycznym, by nie uszkodzić zaworków i blaszek. Po wymianie zaworu na nowy dokręcamy ręcznie nakrętkę. Teraz lekko można dociągnąć kluczem pneumatycznym śrubę, ponieważ dokręcenie ręczne przesuwa blaszki. Należy trzy razy uważnie sprawdzić pokrycie każdej blaszki z każdym otworem. W przypadku przesunięcia należy poprawić. Nawet dokręcanie kluczem pneumatycznym, może powodować przesunięcie zaworu blaszkowego. Czasami za pierwszy razem, a czasami za piątym razem, udaje się dokręcić równo blaszki do zaworu. Trzeba pamiętać żeby założyć oring na zawór sterujący pojemnością sprężarki.

Całość można włożyć do sprężarki. Uszczelniacze korpusu są na tyle solidne, że nie trzeba zakładać nowych. Zespół blaszkowy z nowym zaworem, można łatwo włożyć, ponieważ są w nim kołki ustalające. Przykręcić należy z powrotem korpus. Można napełnić klimatyzację i sprawdzić działanie.

Bardzo ważna rzecz. Zaraz po odkręceniu tylnego korpusu, należy sprawdzić kolor oleju. Kolor szary świadczy o zatarciu sprężarki i uszkodzeniu przez to zaworu. Kolor zielono szary z drobnymi opiłkami, świadczy o przedwczesnym zacieraniu się sprężarki. W tych przypadkach, wymiana zaworu pomaga na tydzień lub dwa w zależności od stopnia przytarcia sprężarki. Opiłki sprawdzać trzeba świecąc na olej i obserwując błyszczące opiłki. Kolor zielony lub przeźroczysty oleju, świadczy że można zakładać zawór sterujący pojemnością sprężarki.

Życzę udanej wymiany,
Pozdrawiam
Karol

43 komentarze:

  1. uratowałeś mi kolego sprężarkę.
    WIELKIE DZIEKI.

    OdpowiedzUsuń
  2. tutaj zdjęcie spężarki po zdjęciu tylnej obudowy, blaszki można ułożyć, ja odkręcałem i zakręcałem normalną grzechotką
    http://www.tinypic.pl/1q5ppf7edi7a

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. (dopisuję)
      w intercars mają czsaem dwa rodzaje tych zaworów, jeden ma tej samej dlugości gwint ale jest krótszy więc pytajcie o tej dłuższy o ile ma to znaczenie. Ja za pierwszym razem kupilem taki sam z wyglądu zawór jak moj oryginalny ale poniewaz miał krotsza iglicę to poprosilem o drugą sztukę i druga sztuka o tym samym numerze miała tak samo krótką iglicę ale była też krótsza więc zostawiłem pierwszą nową sztukę. Nie wiem czy długość zaworu ma znaczenie ale wsadzmy tą część w sprężarkęa potem zakręcamy śrubą więc moim zdaniem powinien mieć taką samą długość.
      niżej zdjęcia starty i nowy zawór o tej samej długości oraz niżej starty i nowy krótszy. Może ktoś obeznany się wypowie czy długość ma tutaj znaczenie czy ten zawór działa jak termostat i nie ma znaczenia jakiej jest długości ważne aby go poprostu zakręcić.
      [IMG]http://pics.tinypic.pl/i/00689/b77wqgetjsjk.jpg[/IMG]

      [img]http://pics.tinypic.pl/i/00689/rzyx6qdq2ll4.jpg[/img]

      Usuń
    2. Zgadza się zawór raczej nie ma znaczenia w moim przypadku działa.

      Usuń
  3. (dopisuję)
    w intercars mają czsaem dwa rodzaje tych zaworów, jeden ma tej samej dlugości gwint ale jest krótszy więc pytajcie o tej dłuższy o ile ma to znaczenie. Ja za pierwszym razem kupilem taki sam z wyglądu zawór jak moj oryginalny ale poniewaz miał krotsza iglicę to poprosilem o drugą sztukę i druga sztuka o tym samym numerze miała tak samo krótką iglicę ale była też krótsza więc zostawiłem pierwszą nową sztukę. Nie wiem czy długość zaworu ma znaczenie ale wsadzmy tą część w sprężarkęa potem zakręcamy śrubą więc moim zdaniem powinien mieć taką samą długość.
    niżej zdjęcia starty i nowy zawór o tej samej długości oraz niżej starty i nowy krótszy. Może ktoś obeznany się wypowie czy długość ma tutaj znaczenie czy ten zawór działa jak termostat i nie ma znaczenia jakiej jest długości ważne aby go poprostu zakręcić.
    [IMG]http://pics.tinypic.pl/i/00689/b77wqgetjsjk.jpg[/IMG]

    [img]http://pics.tinypic.pl/i/00689/rzyx6qdq2ll4.jpg[/img]

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepraszam za odkopywanie tematu. Czy ten sam problem dotyczy też sprężarki sd7c16

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobre rozwiązanie. Przydatne informacje. Usterki klimatyzacji występują dość często, dlatego warto wiedzieć, co zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem po wymianie tego zaworu.
    Bardzo mi pomógł ten artykuł w diagnostyce . Miałem różnicę ciśnień na komprezorze 2bar. Zdarzało się że klima działała sporadycznie. Okazało się po demontażu że zawór się zacina . Miałem zawór oryginalny z krótką igilcą. Zamówiony zawór przysłali mi z długą iglicą.
    Po montażu ciśnienia LP 2bar HP 9-12bar przy temperaturze otoczenia 21C

    OdpowiedzUsuń
  7. jeszcze raz zdjecia zaworu bo tinypc juz ich nie pokazuje:

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/17262e443c4a7cdd

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/c0d303bd769e7859

    (widok blaszek) https://www.fotosik.pl/zdjecie/6747aa0d8f6e640b

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny artykuł na temat sprężarek :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Problemem może być niskiej jakości kompresor. Ja u siebie postawiłem na sprawdzonych producentów. Wykorzystałem kompresor firmy hella, które świetnie się sprawdzają. Korzystam z niego już parę lat i jeszcze się nie zawiodłem

    OdpowiedzUsuń
  10. Korzystam z usług Ice Klima www.ice-klima.pl/ - ogromne doświadczenie i wiedza.

    OdpowiedzUsuń
  11. Może warto pomyśleć o zakupie nowej sprężarki? Ja sam, jakiś czas temu zdecydowałem się na zakup sprężarki z https://www.aerzen.com/pl.html i jestem bardzo zadowolony z jej jakości.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna firma z bardzo dobrymi komponentami to Delphi, od lat wierzę w ich niezawodność. Sam niedawno kupiłem kompresory delphi, gdy poprzednie po latach pracy w końcu się zużyły jestem bardzo zadowolony z tego sprzętu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeśli chodzi o kompresory to na pewno są to niezwykle pomocne narzędzia. Mam w domu i jestem bardzo zadowolona

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawie napisane. Wszystkie informacje bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  15. Super tekst, bardzo przydatne informacje

    OdpowiedzUsuń
  16. Przydatne informacje, świetny wpis

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny artykuł, przydatne informacje można tutaj znaleźć. Bardzo fajnie opisany temat.

    OdpowiedzUsuń
  18. Podoba mi się bardzo Twój styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  19. ale tu wiele fajnych wiadomości



    OdpowiedzUsuń
  20. świetny ten blog i ciekawe treści

    OdpowiedzUsuń
  21. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  22. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  23. Czyli kompresory to taka dusza warsztatu! Ja jednak wole zamiast oleju w żyłach, olej w silniku ;) - może warto rozważyć, jak często należy wymieniać olej w kompresorze?

    OdpowiedzUsuń
  24. Nice post thank you Mandi

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedyś się nad tym zastanawiałem, dobry wpis!

    OdpowiedzUsuń
  26. nie słyszałem o takim problemie

    OdpowiedzUsuń
  27. Interesujący artykuł na temat sprawdzania i diagnozowania problemów związanych z klimatyzacją samochodową - przyda się wiedza praktyczna, zwłaszcza gdy zaczynają się upały!

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń