wtorek, 8 lipca 2014

Jak sprawdzić wentylator chłodnicy BMW E46?

Witam. Samochody BMW słyną z psujących się wentylatorów chłodnicy. Dzisiaj omówię wentylatory chłodnicy w modelu E46, z pojedynczym wentylatorem. Wentylator ma kostkę z trzema konektorami. Jeden masowy, drugi zasilający 12V, a trzeci sterujący napięciem PWM.

Chciał bym z góry uprzedzić o przypadkach uszkodzeń modułów wentylatorów, gdzie wentylator z chwili na chwilę raz chodzi, a raz nie chodzi. Należy ten przypadek uważnie rozpatrzyć i dokonywać kilku pomiarów na przewodzie sterującym, aby wykluczyć inne możliwe przyczyny braku działania wentylatora.

Zaczynamy pomiar wentylatora chłodnicy od przyłożenia żarówki do dwóch grubych przewodów. Na wyłączonym i wyłączonym zapłonie żarówka powinna świecić. Pomiar napięcia sterującego należy wykonywać na włożonej wtyczce do wentylatora chłodnicy. Poprzez podłączenie się do przewodu sterującego dokonujemy pomiaru. Najlepiej jest dokonać pomiaru przy pomocy oscyloskopu. Jednak miernikiem też jest możliwość sprawdzenia napięcia sterowania.

Podczas włączenia zapłonu na wyłączonym silniku, napięcia sterowania powinno wynosić pond 12V. Podczas włączenia klimatyzacji po kilku sekundach powinno pojawić się napięcie sterowania wentylatorem: około 5.7V. Napięcie 5.7V powoduje rozpoczęcie pracy wentylatora. W przypadku wątpliwości sprawności wentylatora, można podłączyć odwrotnie zasilanie do wentylatora bez zasilania sterującego. Wentylator powinien ruszyć. Taka metoda sprawdzenia jednak nie wyklucza możliwości uszkodzenia samego modułu. Dzięki odwrotnemu podłączeniu zasilania, możemy jedynie się dowiedzieć czy szczotki wentylatora są sprawne.

Ostatecznie przed końcową diagnozą można porównać wartości ciśnienia czujnika klimatyzacji odczytanego komputerowo, z wartością ciśnienia w układzie klimatyzacji odczytaną na manometrze. Jeżeli wartości się zgadzają to problem mamy z wentylatorem chłodnicy.

Najprościej jest mieć sterownik sygnału PWM, dzięki temu można sprawdzić zakres pracy wentylatora na wszystkich prędkościach. Sterownik PWM, pozwala na szybkie zdiagnozowanie uszkodzenia wentylatora w BME E46 z pojedynczym wentylatorem.

Życzę miłego diagnozowania,
Karol

45 komentarzy:

  1. Super wpis. Wszystkie informacje bardzo pomocne

    OdpowiedzUsuń
  2. Przydatne informacje, świetny post

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie, że powstają takie teksty, można tu znaleźć dużo praktycznych i pomocnych informacji, Wartościowy blog.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy artykuł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie sie czyta Twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  6. mnóstwo ciekawych inspiracji!


    OdpowiedzUsuń
  7. świetny ten blog i ciekawe treści

    OdpowiedzUsuń
  8. fajnie tu ! Podoba mi się Twój styl pisania.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawie zostało przedstawione

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  11. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  12. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo przydatne informacje. Podoba mi się ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wiele tutaj interesujących i ważnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  16. Super artykuł. Pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  17. Pomocne informacje, dzięki

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawy i inspirujący wpis

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetna wskazówka, teraz wiem jak się zabrać za robotę

    OdpowiedzUsuń
  20. Pełen podziw, znasz się w każdym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  22. Takie informacje są nie tylko ważne ale także bardzo pożyteczne

    OdpowiedzUsuń
  23. może na słuch sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń