wtorek, 8 lipca 2014

Jak sprawdzić czujnik klimatyzacji 3 pinowy w Opel Astra, Citroen, Renault?

Witam. W dzisiejszym wydaniu, napiszę o sprawdzaniu presostatu klimatyzacji. Opisywane czujniki występują głównie w pojazdach Opel Astra, Zafira oraz Citroen. Opisywane czujniki występują także w pojazdach marki Renault. Poniższe pomiary, można stosować do każdego czujnika klimatyzacji, w którym znajdują się trzy konektory. Warunkiem zastosowania poniższego pomiaru, jest napięcie zasilające 5V, masa oraz powrotny sygnał sterujący.

Sygnał sterujący podawany jest przez czujnik w zakresie od 0 - 5V. Dlatego ważne jest sprawdzenie napięcia zasilającego, bo gdy wynosi ono 12V, to znaczy że nie dokonamy pomiaru według poniższego opisu.

Na rysunku powyższym przedstawione są konektory w gnieździe czujnika. Sygnał powrotny z czujnika jest zależny od ciśnienia panującego w układzie. Bardzo ważne jest, aby pomiaru dokonać na podłączonym czujniku i napełnionej instalacji układu klimatyzacji. Do pomiaru czujnika, można wkłuć się w przewody, lub bardziej profesjonalnie, użyć przygotowanych wcześniej mostków, do których podepniemy przyrządy pomiarowe.

Należy sprawdzić czy przewód masowy ma przejście z minusem akumulatora. Należy włączyć zapłon i sprawdzić czy napięcie zasilające równa się 5V. Teraz najważniejsze. Pomiaru sprawności czujnika dokonujemy organoleptycznie lub przy użyciu manometru.

W przypadku dostępu do manometru, możemy porównać ciśnienie z manometru z ciśnieniem z tabeli napięcia sygnału powrotnego. Odchyłki o ponad 4 bary, jednoznacznie kwalifikują czujnik do wymiany. Można także sprawdzić czujnik organoleptycznie. Silnik musi być w temperaturze otoczenia. Gdy jesteśmy pewni, że układ jest szczelny i nabity, po przekręceniu kluczyku na zapłon, sygnał powrotny powinien wynosić od 0.7V - 1V. Jest to napięcie zezwalające na start sprężarki.Gdy włączymy klimatyzację na uruchomionym silniku w temperaturze otoczenia około 25 stopni, to napięcie powinno zacząć Wzrastać do około 1.74V. W okolicach napięcia 1.5V, powinien załączyć się pierwszy bieg wentylatora. Można sprawdzić także ciepło rurki klimatyzacji wychodzącej z chłodnicy w kierunku ściany grodziowej. Jeżeli rurka można utrzymać dłużej jak 30 sekund, a wentylator działa, to czujnik jest sprawny. Jeżeli rurka jest gorąca, że nie można utrzymać ręki dłużej jak 10 sekund, to trzeba sprawdzić sygnał powrotny czujnika. W przypadku niemożności utrzymania rurki, napięcie na czujniku powinno wynosić powyżej 2.2V. Jeżeli czujnik ma wartość mniejszą jak 2V, to jest on do uszkodzony.

Przedstawiam wartości napięcia w zależności od ciśnienia panującego w układzie.
0bar - 0.18V, 1bar - 0.31V, 2bar - 0.42V, 3bar - 0.55V, 4bar - 0.71V, 5bar - 0.8V, 6bar - 0.95V, 7bar - 1.07V, 8bar - 1.27V, 9bar - 1.36V, 10bar - 1.49V, 11bar - 1.61V, 12bar - 1.77V, 13bar - 1.89V, 14bar - 2.04V, 15bar - 2.17V, 16bar - 2.31V, 17bar - 2.47V, 18bar - 2.6V, 19bar - 2.75V.

Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc.

Pozdrawiam
Karol

73 komentarze:

  1. Witam, w przypadku pomiaru sygnału manometrem podłączamy się pod
    [ S i + ] czy [ S i - ] ?

    W moim przypadku napięcie na czujniku:
    z zapłonem 0V
    bez zapłonu 0V
    zapłon + klima 5V
    uruchomiony + klima 5V

    Pomiar sygnału z włączonym AC na panelu (klima nie chodziła, nie uruchomiłem sprężarki na krótko) 4,38V - napięcie sygnału nie maleje i nie rośnie.

    Niestety nie zmierzyłem sygnału z podłączoną sprężarką na krótko, podczas gdy klima chłodzi (sprawdzałem na krótko sprężarka uruchamia się bez problemu i klima chłodzi).

    Aktualnie układ mam szczelny, odgrzybiony, czysty, nabity 550g, filtr wymieniony.

    OdpowiedzUsuń
  2. A da się zastosować'jakiś inny czujnik'ciśnienia żeby bezpośrednio podłączyć sprężarke?? Bo zakładam klimatyzację z renault do kombajnu i chodzi mi żeby to jakoś łatwo podłączyć.

    OdpowiedzUsuń
  3. A da się zastosować'jakiś inny czujnik'ciśnienia żeby bezpośrednio podłączyć sprężarke?? Bo zakładam klimatyzację z renault do kombajnu i chodzi mi żeby to jakoś łatwo podłączyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. "Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc." Przy włączonym zapłonie i klimatyzacji, czy tylko po zapłonie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy ze wlaczysz zaplon i wyciagniesz wtyczke, wentylatory powinny sie wlaczyc na max obroty

      Usuń
    2. Witam szukam pomocy na krodko kompresor chłodzi działa bez wentylatora czujnik ciśnienia nowy i nie ma prądu da wtyczce od strony bezpiecznikow

      Usuń
  5. Ice Klima (http://www.ice-klima.pl/) - świetna firma, która zajmuje się serwisem klimatyzacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Potrzebowałem kogoś, kto profesjonalnie wyczyści nam w domu klimatyzację. Skontaktowałem się z ICE klima i serdecznie polecam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Mam problem. Opel astra II 2.0 dti Kupiłem wtyczkę do czujnika ciśnienia klimatyzacji i nie wiem jak teraz powpinac przewody do tej kostki a wychodzą 2 niebieskie i jeden czarny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ice Klima www.ice-klima.pl/ - bardzo kompetentni specjaliści! Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak wykręcić czujnik ciśnienia w zafirce jak nie idzie wcale go ruszyć i klucz się ślizga

    OdpowiedzUsuń
  10. Tego typu prace warto zlecić profesjonalistom

    OdpowiedzUsuń
  11. Pomocny wpis, dużo ciekawych informacji

    OdpowiedzUsuń
  12. Super napisane. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Wartościowy wpis, przydatne informacje można znaleźć w tym wpisie

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetnie się czyta Twojego bloga

    OdpowiedzUsuń
  15. dużo ciekawych pomysłów tutaj!

    OdpowiedzUsuń
  16. fajny blog! będe częściej tu zaglądać

    OdpowiedzUsuń
  17. świetny ten blog i ciekawe treści

    OdpowiedzUsuń
  18. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny wpis! Można znaleźć u Ciebie masę rzeczowych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  20. a co jeżeli na czujniku , zasilanie mam ok.3v na odpiętej wtyczce , nie załącza się sprężarka , gdzie szukać ? wiązka ? ecu? peugeot 407 2.0 hdi

    OdpowiedzUsuń
  21. miło się czyta te wpisy!

    OdpowiedzUsuń
  22. wartościowy wpis na tym blogu!

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  25. Fascynujący wpis. Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawy wpis. Pomocne informacje

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo lubię odwiedzać ten blog

    OdpowiedzUsuń

  28. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  29. Interesujący artykuł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  30. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń
  31. Wpis jak najbardziej pomocny

    OdpowiedzUsuń
  32. Uważam ten wpis za świetny.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo ciekawy i pomocny artykuł. Bardzo fajny blog.

    OdpowiedzUsuń
  34. Super wpis. Bardzo przydatny

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo dobry wpis. Szybko i przystępnie wyjaśnione jak można samemu sprawdzić sobie czujnik klimatyzacji. Właśnie dzięki takim wpisom nie trzeba marnować dużych pieniędzy u kogoś kto nam to sprawdzi, tylko sami możemy to szybko i tanio zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  36. Ten wpis to prawdziwa skarbnica wiedzy.

    OdpowiedzUsuń
  37. Jak ja zaczne sprawdzać, to auto prędzej spłonie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Chętnie wykorzystam zdobyte tu informacje w praktyce.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ten wpis jest bardzo interesujący

    OdpowiedzUsuń
  40. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  41. Super konkretnie i rzeczowo

    OdpowiedzUsuń
  42. Takie informacje jak te są niesamowicie wartościowe.

    OdpowiedzUsuń
  43. Chętnie wykorzystam zdobyte tu informacje w praktyce.

    OdpowiedzUsuń