Witam. W dzisiejszym wydaniu, napiszę o sprawdzaniu presostatu klimatyzacji. Opisywane czujniki występują głównie w pojazdach Opel Astra, Zafira oraz Citroen. Opisywane czujniki występują także w pojazdach marki Renault. Poniższe pomiary, można stosować do każdego czujnika klimatyzacji, w którym znajdują się trzy konektory. Warunkiem zastosowania poniższego pomiaru, jest napięcie zasilające 5V, masa oraz powrotny sygnał sterujący.
Sygnał sterujący podawany jest przez czujnik w zakresie od 0 - 5V. Dlatego ważne jest sprawdzenie napięcia zasilającego, bo gdy wynosi ono 12V, to znaczy że nie dokonamy pomiaru według poniższego opisu.
Sygnał sterujący podawany jest przez czujnik w zakresie od 0 - 5V. Dlatego ważne jest sprawdzenie napięcia zasilającego, bo gdy wynosi ono 12V, to znaczy że nie dokonamy pomiaru według poniższego opisu.
Na rysunku powyższym przedstawione są konektory w gnieździe czujnika. Sygnał powrotny z czujnika jest zależny od ciśnienia panującego w układzie. Bardzo ważne jest, aby pomiaru dokonać na podłączonym czujniku i napełnionej instalacji układu klimatyzacji. Do pomiaru czujnika, można wkłuć się w przewody, lub bardziej profesjonalnie, użyć przygotowanych wcześniej mostków, do których podepniemy przyrządy pomiarowe.
Należy sprawdzić czy przewód masowy ma przejście z minusem akumulatora. Należy włączyć zapłon i sprawdzić czy napięcie zasilające równa się 5V. Teraz najważniejsze. Pomiaru sprawności czujnika dokonujemy organoleptycznie lub przy użyciu manometru.
W przypadku dostępu do manometru, możemy porównać ciśnienie z manometru z ciśnieniem z tabeli napięcia sygnału powrotnego. Odchyłki o ponad 4 bary, jednoznacznie kwalifikują czujnik do wymiany. Można także sprawdzić czujnik organoleptycznie. Silnik musi być w temperaturze otoczenia. Gdy jesteśmy pewni, że układ jest szczelny i nabity, po przekręceniu kluczyku na zapłon, sygnał powrotny powinien wynosić od 0.7V - 1V. Jest to napięcie zezwalające na start sprężarki.Gdy włączymy klimatyzację na uruchomionym silniku w temperaturze otoczenia około 25 stopni, to napięcie powinno zacząć Wzrastać do około 1.74V. W okolicach napięcia 1.5V, powinien załączyć się pierwszy bieg wentylatora. Można sprawdzić także ciepło rurki klimatyzacji wychodzącej z chłodnicy w kierunku ściany grodziowej. Jeżeli rurka można utrzymać dłużej jak 30 sekund, a wentylator działa, to czujnik jest sprawny. Jeżeli rurka jest gorąca, że nie można utrzymać ręki dłużej jak 10 sekund, to trzeba sprawdzić sygnał powrotny czujnika. W przypadku niemożności utrzymania rurki, napięcie na czujniku powinno wynosić powyżej 2.2V. Jeżeli czujnik ma wartość mniejszą jak 2V, to jest on do uszkodzony.
Przedstawiam wartości napięcia w zależności od ciśnienia panującego w układzie.
0bar - 0.18V, 1bar - 0.31V, 2bar - 0.42V, 3bar - 0.55V, 4bar - 0.71V, 5bar - 0.8V, 6bar - 0.95V, 7bar - 1.07V, 8bar - 1.27V, 9bar - 1.36V, 10bar - 1.49V, 11bar - 1.61V, 12bar - 1.77V, 13bar - 1.89V, 14bar - 2.04V, 15bar - 2.17V, 16bar - 2.31V, 17bar - 2.47V, 18bar - 2.6V, 19bar - 2.75V.
Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc.
Pozdrawiam
Karol
Witam, w przypadku pomiaru sygnału manometrem podłączamy się pod
OdpowiedzUsuń[ S i + ] czy [ S i - ] ?
W moim przypadku napięcie na czujniku:
z zapłonem 0V
bez zapłonu 0V
zapłon + klima 5V
uruchomiony + klima 5V
Pomiar sygnału z włączonym AC na panelu (klima nie chodziła, nie uruchomiłem sprężarki na krótko) 4,38V - napięcie sygnału nie maleje i nie rośnie.
Niestety nie zmierzyłem sygnału z podłączoną sprężarką na krótko, podczas gdy klima chłodzi (sprawdzałem na krótko sprężarka uruchamia się bez problemu i klima chłodzi).
Aktualnie układ mam szczelny, odgrzybiony, czysty, nabity 550g, filtr wymieniony.
A da się zastosować'jakiś inny czujnik'ciśnienia żeby bezpośrednio podłączyć sprężarke?? Bo zakładam klimatyzację z renault do kombajnu i chodzi mi żeby to jakoś łatwo podłączyć.
OdpowiedzUsuńA da się zastosować'jakiś inny czujnik'ciśnienia żeby bezpośrednio podłączyć sprężarke?? Bo zakładam klimatyzację z renault do kombajnu i chodzi mi żeby to jakoś łatwo podłączyć.
OdpowiedzUsuń"Na koniec, sposób na szybkie sprawdzenie działania wentylatorów z czujnikiem trzy konektorowym, w którym napięcie zasilające wynosi 5V. W przypadku opel Astra lub Opel Zafira, przy odpiątej wtyczce od czujnika, powinny uruchomić się wszystkie wentylatory na pełną moc." Przy włączonym zapłonie i klimatyzacji, czy tylko po zapłonie?
OdpowiedzUsuńWystarczy ze wlaczysz zaplon i wyciagniesz wtyczke, wentylatory powinny sie wlaczyc na max obroty
UsuńWitam szukam pomocy na krodko kompresor chłodzi działa bez wentylatora czujnik ciśnienia nowy i nie ma prądu da wtyczce od strony bezpiecznikow
UsuńIce Klima (http://www.ice-klima.pl/) - świetna firma, która zajmuje się serwisem klimatyzacji.
OdpowiedzUsuńPotrzebowałem kogoś, kto profesjonalnie wyczyści nam w domu klimatyzację. Skontaktowałem się z ICE klima i serdecznie polecam.
OdpowiedzUsuńWitam. Mam problem. Opel astra II 2.0 dti Kupiłem wtyczkę do czujnika ciśnienia klimatyzacji i nie wiem jak teraz powpinac przewody do tej kostki a wychodzą 2 niebieskie i jeden czarny.
OdpowiedzUsuńIce Klima www.ice-klima.pl/ - bardzo kompetentni specjaliści! Polecam!
OdpowiedzUsuńJak wykręcić czujnik ciśnienia w zafirce jak nie idzie wcale go ruszyć i klucz się ślizga
OdpowiedzUsuńTego typu prace warto zlecić profesjonalistom
OdpowiedzUsuńInteresujący ten wpis!
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne wskazówki
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis
OdpowiedzUsuńSuper artykuł
OdpowiedzUsuńPomocny wpis, dużo ciekawych informacji
OdpowiedzUsuńPomocny wpis
OdpowiedzUsuńSuper napisane. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWartościowy wpis, przydatne informacje można znaleźć w tym wpisie
OdpowiedzUsuńFajnie opisany temat
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis
OdpowiedzUsuńŚwietnie się czyta Twojego bloga
OdpowiedzUsuńdużo ciekawych pomysłów tutaj!
OdpowiedzUsuńprzydatny wpis!
OdpowiedzUsuńfajny blog! będe częściej tu zaglądać
OdpowiedzUsuńświetny ten blog i ciekawe treści
OdpowiedzUsuńmiło się czyta te wpisy!
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis! Można znaleźć u Ciebie masę rzeczowych informacji.
OdpowiedzUsuńa co jeżeli na czujniku , zasilanie mam ok.3v na odpiętej wtyczce , nie załącza się sprężarka , gdzie szukać ? wiązka ? ecu? peugeot 407 2.0 hdi
OdpowiedzUsuńmiło się czyta te wpisy!
OdpowiedzUsuńświetny post!
OdpowiedzUsuńSuper napisane
OdpowiedzUsuńwartościowy wpis na tym blogu!
OdpowiedzUsuńŚwietny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńFascynujący wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis. Pomocne informacje
OdpowiedzUsuńBardzo lubię odwiedzać ten blog
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńWpis zawiera bardzo ciekawe informacje
Interesujący artykuł. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńLubię odwiedzać ten blog
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis.
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńPodoba mi się bardzo
OdpowiedzUsuńWpis jak najbardziej pomocny
OdpowiedzUsuńsuper wpis
OdpowiedzUsuńPrzydatne informacje.
OdpowiedzUsuńUważam ten wpis za świetny.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy i pomocny artykuł. Bardzo fajny blog.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Bardzo przydatny
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis. Szybko i przystępnie wyjaśnione jak można samemu sprawdzić sobie czujnik klimatyzacji. Właśnie dzięki takim wpisom nie trzeba marnować dużych pieniędzy u kogoś kto nam to sprawdzi, tylko sami możemy to szybko i tanio zrobić.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis to prawdziwa skarbnica wiedzy.
OdpowiedzUsuńJak ja zaczne sprawdzać, to auto prędzej spłonie.
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńChętnie wykorzystam zdobyte tu informacje w praktyce.
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńBardzo trafny wpis!!!
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńWpis zawiera bardzo ciekawe informacje
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńSuper konkretnie i rzeczowo
OdpowiedzUsuńTakie informacje jak te są niesamowicie wartościowe.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńChętnie wykorzystam zdobyte tu informacje w praktyce.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuń