Witam. Opiszę dzisiaj częstą przypadłość z klimatyzacją w pojazdach mercedes klasy E, model W211. Pojazdy te są wyposażone w sprężarki, które mają elektrozawory, odpowiedzialne na sterowanie pojemnością sprężarki. W pojazdach tych dochodzi często do uszkodzenia cienkiego przewodu zasilającego elektrozawór sprężarki. Do uszkodzenia może dojść przy wtyczce lub w odległości od wtyczki do siedemdziesięciu centymetrów.
Elektrozawór odpowiada za ustalenie odpowiedniego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Uszkodzone zasilania powoduje, że sprężarka nie wytwarza żadnych ciśnień. Pomiar należy wykonać od sprawdzenia masy na sprężarce. Następnie w skrzynce bezpieczników pod maską znajdują się wtyczki. W zależności od modelu, w skrzynce występuje wtyczka z dwoma lub trzema przewodami. Jeden z nich to przewód niebiesko-zielony o takim samym kolorze i takiej samej grubości co przy sprężarce. Należy odpiąć przewód od sprężarki i od skrzynki bezpieczników i sprawdzić rezystancję. Sprawny przewód wykaże rezystancję do około 10 Ohm. Uszkodzony przewód wykaże rezystancję powyżej 20 Ohm. Czasami przy pomiarze warto poruszać przewodem w możliwych miejscach. Uszkodzenie może objawiać się zmienną rezystancją, a nawet jej zanikiem. Gdy jesteśmy pewni uszkodzenia przewodu, najlepiej doprowadzić nowy odcinek przewodu.
Czasami przewód jest sprawny, a problem tkwi w uszkodzonym elektrozaworze. Uszkodzenie elektrozaworu należy dokładnie sprawdzić. W tym celu należy wyłączyć samochód. Elektrozawór ma być podpięty. Należy dołączyć oscyloskop do przewodu zasilającego. Zaraz po włączeniu samochodu i klimatyzacji, powinno się pojawić napięcie 12V PWM o wypełnieniu około 75%. Można także użyć miernika. Miernik powinien wskazać około 9V napięcia. Uwaga, po jakimś czasie niesprawnego elektrozaworu, napięcie zanika i należy ponownie uruchomić samochód. Gdy napięcie pojawia się zgodnie z wytycznymi, wiemy już że uszkodzony jest elektrozawór.
Wymiana samego zaworu nie zawsze pomaga, gdyż mogą być uszkodzone inne elementy wewnątrz sprężarki. Z doświadczenia jestem za wymianą sprężarki na nową lub regenerowaną. Kupienie używanej sprężarki wiąże się z wysokim ryzykiem uszkodzenia elektrozaworu w najbliższym czasie. Jestem skłonny zgodzić się na używaną sprężarkę, pod warunkiem że jest świeżo wyjęta z innego samochodu, a w tamtym samochodzie klimatyzacja działała prawidłowo. Przed wymianą sprężarki na nową, należy wykluczyć możliwość przytarcia poprzedniej sprężarki. W tym celu po wykręceniu starej sprężarki, olej powinien być czysto zielony, bez szarych zabarwień i malutkich błyszczących pod światłem opiłków.
Cieszę się jeżeli ktoś dzięki temu wpisowi zaoszczędził trochę wydatków.
Pozdrawiam
Karol
Elektrozawór odpowiada za ustalenie odpowiedniego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Uszkodzone zasilania powoduje, że sprężarka nie wytwarza żadnych ciśnień. Pomiar należy wykonać od sprawdzenia masy na sprężarce. Następnie w skrzynce bezpieczników pod maską znajdują się wtyczki. W zależności od modelu, w skrzynce występuje wtyczka z dwoma lub trzema przewodami. Jeden z nich to przewód niebiesko-zielony o takim samym kolorze i takiej samej grubości co przy sprężarce. Należy odpiąć przewód od sprężarki i od skrzynki bezpieczników i sprawdzić rezystancję. Sprawny przewód wykaże rezystancję do około 10 Ohm. Uszkodzony przewód wykaże rezystancję powyżej 20 Ohm. Czasami przy pomiarze warto poruszać przewodem w możliwych miejscach. Uszkodzenie może objawiać się zmienną rezystancją, a nawet jej zanikiem. Gdy jesteśmy pewni uszkodzenia przewodu, najlepiej doprowadzić nowy odcinek przewodu.
Czasami przewód jest sprawny, a problem tkwi w uszkodzonym elektrozaworze. Uszkodzenie elektrozaworu należy dokładnie sprawdzić. W tym celu należy wyłączyć samochód. Elektrozawór ma być podpięty. Należy dołączyć oscyloskop do przewodu zasilającego. Zaraz po włączeniu samochodu i klimatyzacji, powinno się pojawić napięcie 12V PWM o wypełnieniu około 75%. Można także użyć miernika. Miernik powinien wskazać około 9V napięcia. Uwaga, po jakimś czasie niesprawnego elektrozaworu, napięcie zanika i należy ponownie uruchomić samochód. Gdy napięcie pojawia się zgodnie z wytycznymi, wiemy już że uszkodzony jest elektrozawór.
Wymiana samego zaworu nie zawsze pomaga, gdyż mogą być uszkodzone inne elementy wewnątrz sprężarki. Z doświadczenia jestem za wymianą sprężarki na nową lub regenerowaną. Kupienie używanej sprężarki wiąże się z wysokim ryzykiem uszkodzenia elektrozaworu w najbliższym czasie. Jestem skłonny zgodzić się na używaną sprężarkę, pod warunkiem że jest świeżo wyjęta z innego samochodu, a w tamtym samochodzie klimatyzacja działała prawidłowo. Przed wymianą sprężarki na nową, należy wykluczyć możliwość przytarcia poprzedniej sprężarki. W tym celu po wykręceniu starej sprężarki, olej powinien być czysto zielony, bez szarych zabarwień i malutkich błyszczących pod światłem opiłków.
Cieszę się jeżeli ktoś dzięki temu wpisowi zaoszczędził trochę wydatków.
Pozdrawiam
Karol
Jakie to sa koszta w przypadku elektrozaworu?
OdpowiedzUsuńCoś wspaniałego Gratuluję wykonania :-) To idealnie trafia w mój gust.
OdpowiedzUsuńJestem ciekawa jak będzie wyglądała motoryzacja za 30-40 lat. Już przed 2000 rokiem wróżyło się teorie na temat bezobsługowych samochodów, latajacych z punktu A do punktu B bez udziału kierowcy :-) Miało się to nijak do rzeczywistosci. Dzisiaj oprócz designu producenty prześcigają się w coraz mniejszym "teoretycznym" spalaniu auta, oraz w maksymalizacji różnych niepotrzebnych systemów przez które nierzadko trzeba odwiedzać autoryzowane serwisy. Moim zdaniem motoryzacja zmierza trochę nie tą ściążką którą naprawdę powinna... Wyniki spalania często fałszowane itp. :-(
OdpowiedzUsuńZnacie Ice Klima www.ice-klima.pl/? Podobno mają świetny serwis klimatyzacji.
OdpowiedzUsuńIce Klima www.ice-klima.pl/ to firma, która o klimatyzacjach wie wszystko.
OdpowiedzUsuńW każdym aucie klimatyzacja może nawalić, ale stosowanie odpowiednich części może sprawić, że będzie to miało miejsce rzadziej. Solidne kompresory delphi mogą wydłużyć życie klimatyzacji i oszczędzić nam kłopotów z naprawami
OdpowiedzUsuńA co to może być raz klima się załącza a raz nie. Bezpiecznik? Przekaźnik? Klima szczelna w 100%. Mercedes w211 2008r. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis. Bardzo pomocne informacje
OdpowiedzUsuńFajnie opisany problem i temat, wartościowe informacje zawarłeś w tekście. Bardzo pomocny blog.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł
OdpowiedzUsuńUważam, że to dosyć problematyczna sprawa. Na pewno można ją rozwiązać.
OdpowiedzUsuńPolecam Wam wszystkim sprawdzić stronę http://artis-group.pl/ , na której znajdziecie ofertę usług profesjonalnej firmy zajmującej się montażem i serwisem klimatyzatorów. Jeżeli jestescie zainteresowani ich ofertą, to wszelkie informacje znajdziecie na stronie.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne treści można znaleźć na Twoim blogu
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis, czekam na kolejne z niecierpliwością.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis!
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńCzytam z wielką przyjemnością
OdpowiedzUsuńPrzydatny opis.
OdpowiedzUsuńŚwietnie opisane, temat bardzo interesujący dla mnie.
OdpowiedzUsuńŚwietny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńDużo wiedzy o klimatyzacjach samochodowych.
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńUwielbiam takie wpisy i pogłębianie dzięki nim swojej wiedzy.
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńNiezwykle pouczający jest ten wpis. Bardzo mi się podoba.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńTe informacje są istotne
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo zaciekawiły mnie informacje w tym wpisie.
OdpowiedzUsuń