Witam. Opiszę dzisiaj częstą przypadłość z klimatyzacją w pojazdach mercedes klasy E, model W211. Pojazdy te są wyposażone w sprężarki, które mają elektrozawory, odpowiedzialne na sterowanie pojemnością sprężarki. W pojazdach tych dochodzi często do uszkodzenia cienkiego przewodu zasilającego elektrozawór sprężarki. Do uszkodzenia może dojść przy wtyczce lub w odległości od wtyczki do siedemdziesięciu centymetrów.
Elektrozawór odpowiada za ustalenie odpowiedniego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Uszkodzone zasilania powoduje, że sprężarka nie wytwarza żadnych ciśnień. Pomiar należy wykonać od sprawdzenia masy na sprężarce. Następnie w skrzynce bezpieczników pod maską znajdują się wtyczki. W zależności od modelu, w skrzynce występuje wtyczka z dwoma lub trzema przewodami. Jeden z nich to przewód niebiesko-zielony o takim samym kolorze i takiej samej grubości co przy sprężarce. Należy odpiąć przewód od sprężarki i od skrzynki bezpieczników i sprawdzić rezystancję. Sprawny przewód wykaże rezystancję do około 10 Ohm. Uszkodzony przewód wykaże rezystancję powyżej 20 Ohm. Czasami przy pomiarze warto poruszać przewodem w możliwych miejscach. Uszkodzenie może objawiać się zmienną rezystancją, a nawet jej zanikiem. Gdy jesteśmy pewni uszkodzenia przewodu, najlepiej doprowadzić nowy odcinek przewodu.
Czasami przewód jest sprawny, a problem tkwi w uszkodzonym elektrozaworze. Uszkodzenie elektrozaworu należy dokładnie sprawdzić. W tym celu należy wyłączyć samochód. Elektrozawór ma być podpięty. Należy dołączyć oscyloskop do przewodu zasilającego. Zaraz po włączeniu samochodu i klimatyzacji, powinno się pojawić napięcie 12V PWM o wypełnieniu około 75%. Można także użyć miernika. Miernik powinien wskazać około 9V napięcia. Uwaga, po jakimś czasie niesprawnego elektrozaworu, napięcie zanika i należy ponownie uruchomić samochód. Gdy napięcie pojawia się zgodnie z wytycznymi, wiemy już że uszkodzony jest elektrozawór.
Wymiana samego zaworu nie zawsze pomaga, gdyż mogą być uszkodzone inne elementy wewnątrz sprężarki. Z doświadczenia jestem za wymianą sprężarki na nową lub regenerowaną. Kupienie używanej sprężarki wiąże się z wysokim ryzykiem uszkodzenia elektrozaworu w najbliższym czasie. Jestem skłonny zgodzić się na używaną sprężarkę, pod warunkiem że jest świeżo wyjęta z innego samochodu, a w tamtym samochodzie klimatyzacja działała prawidłowo. Przed wymianą sprężarki na nową, należy wykluczyć możliwość przytarcia poprzedniej sprężarki. W tym celu po wykręceniu starej sprężarki, olej powinien być czysto zielony, bez szarych zabarwień i malutkich błyszczących pod światłem opiłków.
Cieszę się jeżeli ktoś dzięki temu wpisowi zaoszczędził trochę wydatków.
Pozdrawiam
Karol
Elektrozawór odpowiada za ustalenie odpowiedniego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Uszkodzone zasilania powoduje, że sprężarka nie wytwarza żadnych ciśnień. Pomiar należy wykonać od sprawdzenia masy na sprężarce. Następnie w skrzynce bezpieczników pod maską znajdują się wtyczki. W zależności od modelu, w skrzynce występuje wtyczka z dwoma lub trzema przewodami. Jeden z nich to przewód niebiesko-zielony o takim samym kolorze i takiej samej grubości co przy sprężarce. Należy odpiąć przewód od sprężarki i od skrzynki bezpieczników i sprawdzić rezystancję. Sprawny przewód wykaże rezystancję do około 10 Ohm. Uszkodzony przewód wykaże rezystancję powyżej 20 Ohm. Czasami przy pomiarze warto poruszać przewodem w możliwych miejscach. Uszkodzenie może objawiać się zmienną rezystancją, a nawet jej zanikiem. Gdy jesteśmy pewni uszkodzenia przewodu, najlepiej doprowadzić nowy odcinek przewodu.
Czasami przewód jest sprawny, a problem tkwi w uszkodzonym elektrozaworze. Uszkodzenie elektrozaworu należy dokładnie sprawdzić. W tym celu należy wyłączyć samochód. Elektrozawór ma być podpięty. Należy dołączyć oscyloskop do przewodu zasilającego. Zaraz po włączeniu samochodu i klimatyzacji, powinno się pojawić napięcie 12V PWM o wypełnieniu około 75%. Można także użyć miernika. Miernik powinien wskazać około 9V napięcia. Uwaga, po jakimś czasie niesprawnego elektrozaworu, napięcie zanika i należy ponownie uruchomić samochód. Gdy napięcie pojawia się zgodnie z wytycznymi, wiemy już że uszkodzony jest elektrozawór.
Wymiana samego zaworu nie zawsze pomaga, gdyż mogą być uszkodzone inne elementy wewnątrz sprężarki. Z doświadczenia jestem za wymianą sprężarki na nową lub regenerowaną. Kupienie używanej sprężarki wiąże się z wysokim ryzykiem uszkodzenia elektrozaworu w najbliższym czasie. Jestem skłonny zgodzić się na używaną sprężarkę, pod warunkiem że jest świeżo wyjęta z innego samochodu, a w tamtym samochodzie klimatyzacja działała prawidłowo. Przed wymianą sprężarki na nową, należy wykluczyć możliwość przytarcia poprzedniej sprężarki. W tym celu po wykręceniu starej sprężarki, olej powinien być czysto zielony, bez szarych zabarwień i malutkich błyszczących pod światłem opiłków.
Cieszę się jeżeli ktoś dzięki temu wpisowi zaoszczędził trochę wydatków.
Pozdrawiam
Karol
Jakie to sa koszta w przypadku elektrozaworu?
OdpowiedzUsuńCoś wspaniałego Gratuluję wykonania :-) To idealnie trafia w mój gust.
OdpowiedzUsuńJestem ciekawa jak będzie wyglądała motoryzacja za 30-40 lat. Już przed 2000 rokiem wróżyło się teorie na temat bezobsługowych samochodów, latajacych z punktu A do punktu B bez udziału kierowcy :-) Miało się to nijak do rzeczywistosci. Dzisiaj oprócz designu producenty prześcigają się w coraz mniejszym "teoretycznym" spalaniu auta, oraz w maksymalizacji różnych niepotrzebnych systemów przez które nierzadko trzeba odwiedzać autoryzowane serwisy. Moim zdaniem motoryzacja zmierza trochę nie tą ściążką którą naprawdę powinna... Wyniki spalania często fałszowane itp. :-(
OdpowiedzUsuńZnacie Ice Klima www.ice-klima.pl/? Podobno mają świetny serwis klimatyzacji.
OdpowiedzUsuńIce Klima www.ice-klima.pl/ to firma, która o klimatyzacjach wie wszystko.
OdpowiedzUsuńW każdym aucie klimatyzacja może nawalić, ale stosowanie odpowiednich części może sprawić, że będzie to miało miejsce rzadziej. Solidne kompresory delphi mogą wydłużyć życie klimatyzacji i oszczędzić nam kłopotów z naprawami
OdpowiedzUsuńA co to może być raz klima się załącza a raz nie. Bezpiecznik? Przekaźnik? Klima szczelna w 100%. Mercedes w211 2008r. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis. Bardzo pomocne informacje
OdpowiedzUsuńFajnie opisany problem i temat, wartościowe informacje zawarłeś w tekście. Bardzo pomocny blog.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł
OdpowiedzUsuńUważam, że to dosyć problematyczna sprawa. Na pewno można ją rozwiązać.
OdpowiedzUsuńPolecam Wam wszystkim sprawdzić stronę http://artis-group.pl/ , na której znajdziecie ofertę usług profesjonalnej firmy zajmującej się montażem i serwisem klimatyzatorów. Jeżeli jestescie zainteresowani ich ofertą, to wszelkie informacje znajdziecie na stronie.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatne treści można znaleźć na Twoim blogu
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis, czekam na kolejne z niecierpliwością.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis!
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo ciekawy
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńCzytam z wielką przyjemnością
OdpowiedzUsuńPrzydatny opis.
OdpowiedzUsuńŚwietnie opisane, temat bardzo interesujący dla mnie.
OdpowiedzUsuńŚwietny i bardzo wartościowy wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńDużo wiedzy o klimatyzacjach samochodowych.
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńUwielbiam takie wpisy i pogłębianie dzięki nim swojej wiedzy.
OdpowiedzUsuń